Vi borde använda spel för undervisning
Av NYA ELEMENTAR
Publicerad 2021-02-25 12:24
Spel är framtiden och vi måste sträva efter perfektion. Moderna problem borde lösas med moderna handlingar. Om lärarna använde spel i undervisningen skulle det locka de ungdomar som inte gillar skolan. Metoderna som skolan använder har börjat bli gamla.
Vi måste göra något som kan förändra skolan då många elever finner den tråkig. Vi måste få eleverna att finna mer glädje i lärandet. Vi borde använda spel för undervisning
För det första så är det många elever som skolkar när vi har vanlig undervisning, vilket Peter Engberg skriver om i sin artikel ”Färre elever får studiebidraget indraget på grund av skolk” (SVT NYHETER inrikes, publicerad 9 juli 2020). Han skriver att distansundervisningen gjort att färre elever skolkar. Som elev så kan man dra slutsatsen att många skolkar när de måste vara i skolan för att de är uttråkade vilket skulle ändras om skolan använde datorspel i undervisningen. De flesta eleverna redan spelat många olika spel.
För det andra så finns det många spel som skulle fungera bra för att lära elever olika saker i skolan. Många skolor använder redan programmering för att lära elever matte. Scratch är ett program som ofta används på tekniken för att lära ut programmering. Det kan också användas för att eleverna ska kunna göra egna spel för att lära sig tex glosor och grammatik i engelska eller spanska. Dessutom har det diskuterats om inte E-sport ska vara en egen sport och alltså vara en del av idrotten på skolan. Detta skriver Rickard Nordin om i artikeln ”Datorspel bör ses som en sport” (Svenska Dagbladet, 18 januari 2015). Det står till exempel i texten att man borde se E-sport som riktig idrott då många spel kan ge en kunskaper som finns med i betygskriterierna. Man kan också använda spelen som träning för politiker då det finns taktiska spel som ofta är baserade på politik som tex Total War Shogun 2 och många andra.
Det finns dock de som är emot datorspel i skolan då de inte gillar hur deras barn blir absorberade av dem. Ja, det sker, men är det en dålig sak om spel vore ett sätt att lära sig? Skulle inte det betyda att dessa barn/elever skulle bli absorberade av skolarbete också? Det är nog inte många föräldrar som skulle tycker illa om att deras barn blev absorberade av kunskap.
För det tredje så när man använder en dator så frigörs det hormoner i kroppen som får en att må bra. Och många bra spel får en att må bättre då blåljus (ljus som kommer ut ur datorskärmen) ger en hormoner men att spela ger en också hormoner därmed så ges det ut mer hormoner ut i kroppen när man spelar datorspel.
Sammanfattningsvis så skolkningen är större när eleverna ska vara i skolan då de tycker att det är tråkigt där, men under distansundervisningen så har skolkningen minskat då de har varigt roligare att arbeta på distan. Många spel skule också kuna göra skolan roligare och det fins monga spel som kan anvendas till just skolarbete. Monga spel ger en också monga kunskaper som står i kunskapskraven inom tex idrot och när man spelar på något digitalt så utges blåljus ur skärmen. Blåljuset utger hormoner genom kroppen som får en och må bra och därför så borde Vi använda spel för undervisning.
Källor: (1) Färre elever får studiebidraget indraget på grund av skolk, (2) , (3) E-sport borde räknas som riktig sport
Skribent
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |