Varför det borde vara lagligt att köra trimmad moppe
Av JäRVSö SKOLA
Publicerad 2024-05-16 13:45
Unga nu förtiden trimmar sina mopeder lika mycket som förut det är tydligen ett stort problem för polisen. Det är därför jag tycker att man borde göra det lagligt till en viss gräns efter som att polisen säger att ungefär 75% av alla mopeder är trimmade inom Gävleborgs län och blir då för svårt att stoppa de flesta om dom kör ifrån polisen eftersom att man inte får jaga oskyddade trafikanter om dom inte gjort ett allvarligt brott.
Trimmade mopeder blir vanligare och vanligare nu när man bara kan gå online och beställ alla delar typ som ett trimmrör, mycket större cylinder och även varje liten del som krävs för att få maximal prestanda på mopeden. Vanliga mopeder kan nu enkelt öka hästkraften 10x så mycket som den hade från början och bara ta bort strypningarna kan dubbla kraften och hastigheten.
Det som är extra jobbigt för polisen är att dom inte får jaga mopedisterna för att det är för stor risk med att skada sig eller dö.
Det finns massa händelser i Sverige, typ som en 2011 där polisen jagade en motorcykel i över 250 km/h där en tragedi hände. Även fast alla polisbilar hade lugnat ned sig och parkerat hade han en helikopter efter sig fortfarande och körde in i en bom vid ett vägarbete och skadades rejält. Den 22 år gamla föraren dog medans hans 17 år gamla flickvän bröt ryggen. Båda fördes till Karolinska sjukhuset i Solna.
På Youtube finns det en film om händelsen ifrån polisbilen.
Unga tonåringar som är de flesta som åker moped saknar konsekvenstanke vilket leder till att dom kan åka mycket snabbare än vad som är lagligt, säkert och kan sätta sig själv och andra i stor fara.
Att köra en trimmad moped på allmänna vägar nu räknas som olovlig körning då man behöver lätt motorcykel kort eller ibland även medel motorcykel kort.
Det är därför jag skulle vilja att man skulle fixa så att det inte var olagligt att köra trimmad moped för att de är så många som gör det. Jag skulle vilja att man skulle få fixa hur mycket som helst så länge det är 50cc så kan man dreva om byta avgasrör byta förgasare och massa sånt och även byta till en 50cc sport eller racing. Det hade fixat mycket med att polisen inte behöver jaga mopeder så ofta och det hade även hjälpt mopedisterna att komma i tid och inte göra lika långa köer i trafiken.
Vi har redan hört hastigheten från 30km/h till klass 1 45km/h och sänkt klass 2 till 25km/h men de flesta som kör klass 2 har köpt den billigare och gjort så den går 70-110 km/h plus man har ingen regplåt eller samma utbildning till körkort.
Det hade också hjälpt bilarna så att det inte är lika långa köer och bilarna skulle inte vara lika sura. Mer personer hade åkt moped vilket hade fått bort många epor och det hade gjort ännu mer bilförare glada.
Källor: (1) Ljusnan, (2) Aftonbladet
Skribent
Fotograf
Research
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |