Se på film istället för att läsa böcker i skolan!

Publicerad 2019-09-23 13:00

“Boken var bättre” är något som man ofta hör efter en film baserad på en klassiker till bok släppts, vilket är förståeligt eftersom böcker ofta ger en bättre och personligare upplevelse, däremot ger film ofta ett starkare intryck. Skolan har sedan urminnes tider kopplats till böcker och läsning men vikten av starka intryck i pedagogiska sammanhang måste betonas då det är bättre för eleverna basera arbeten på något som lämnat ett starkt intryck hellre än en trevlig upplevelse. Därför är det film som är det bästa alternativet att basera skoluppgifter på.

 

Liksom med allt annat så tar det olika lång tid för eleverna att läsa, och därför kan uppgifter som baseras på att läsa en bok lätt omvandlas till ett ångestmoment för de elever som har svårigheter med läsningen. Många elever väljer istället att slarva och skumläsa för att undvika vara den som är klar sist eller hamna efter. Detta slutar precis som man kan tänka sig, med dåliga resultat på uppgiften som följer. Därför är film ett mycket bättre alternativ då det krävs lika mycket tid och energi av alla elever att se på. Nu kanske många tänker att skolan är till för att lära sig läsa och det då är extra viktigt med att använda sig av böcker så man utvecklar sin läsning, vilket till en viss del är sant men när det gäller arbeten om litterära verk så är film det bättre alternativet för att undvika stress och ångest bland eleverna. Utöver detta kommer momentet även gå i snabbare tempo då kolla på film sällan tar mer än två lektioner medans man måste lägga ner flera timmar på att läsa boken vilket tar tid som skulle kunna läggas på att arbeta med uppgiften.

När man läser en bok får man en mer central roll än vad man får i filmer, man kan lättare identifiera sig i boken och man skapar sina egna bilder. Det är just detta som många älskar med just läsningen. Det som blir problematiskt med detta är att man inte bara skapar sina egna bilder utan man väljer även aktivt bort bilder och tar bara med dem som genomgår ens personliga censur. Detta kan man inte göra med filmer då alla får samma visuella upplevelse vilket i skolsyfte är mer pedagogiskt då eleverna bör ha samma bas att stå på när uppgiften sedan ska genomföras.

Avslutningsvis är det dags att vi tänker om när det gäller undervisningsmaterialet i skolan, boken är inte alltid det bästa alternativet. Jag menar inte att läsningen bör slopas helt från undervisningen men filmen bör användas istället när det handlar om uppgifter som bygger på verk.

Skribent
Fotograf

Dela

Elevartikel

19 jun
Elevartikel
11 jun
Elevartikel
10 jun
Elevartikel
05 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
03 jun
Elevartikel
27 maj
Elevartikel
16 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel

 

Redaktionen

15 maj
Professional
23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional