Läraryrket har ett enormt oförtjänt rykte om att det inte är lika attraktivt att bli det längre. Stefan som jag har intervjuat har världens bästa yrke och det finns många bra fördelar med detta yrke. Inte nog med att man har en ganska bra lön utan man får mycket tillbaka av eleverna.
Det är en sen och kylig vinter eftermiddag i mitten av november. Klockan är runt halv fyra på eftermiddagen och skolgården är tom på elever. Jag befinner mig vid Ekhammarskolan som ligger i Kungsängen och ska intervjua Stefan som arbetar som klasslärare till årskurs sex i grundskolan. Eftersom skoldagen var slut fanns det inga elever på skolgården utan jag möttes av att det låg några orangea basketbollar på gården. Den vita, kalla snön ligger som ett täcke på marken och på taket, solen tittar fram en liten stund och vinden susar lite lätt förbi mig när jag vandrar till Stefans klassrum.
När jag håller på att passera ett klassrum ser jag en man med beigea cargo byxor och en svart piké som ropar på mig med ett leende. När jag ser honom på ett närmare håll, uppfattar jag att det är Stefan, han som jag ska intervjua. Han är energisk och ser väldigt proper ut vilket indikerar på en stabil människa från min synvinkel. Hela han sprider en värme som får än att vilja stanna för evigt. Han visar runt mig i alla lokaler där väggarna är fulla av fantasifulla teckningar som eleverna har gjort under sina lektioner. Utan alla teckningar hade väggarna vart tråkiga och sett väldigt nakna ut eftersom lektionerna vistas i baracker numera.
När vi väl har kollat klart i de andra klassrummen frågar han om jag vill ha något att dricka innan vi går tillbaka till hans hemklassrum och startar intervjun. Jag och Stefan gick till lärarrummet där det var fåtal lärare som satt och drack sitt varma kaffe. De hade framme både bullar och godis på bordet i mitten av rummet där det stod att alla fick ta. Han tog med sig lite fika och de två fyllda glasen med vatten och gick vidare till hans klassrum. När vi äntligen hamnar i klassrummet kan vi sätta oss ner och börja intervjun. Vi började att prata om han trivdes och gillade att jobba med läraryrket med tanke på hur mycket det pratas om att läraryrket inte är lika attraktivt som det kanske var för tio år sedan.
- Ingen dag är lik den andra när man jobbar inom skola, det är kul att få se unga individer utvecklas och att få vara en del av deras utveckling. Jag skulle inte säga att läraryrket är oattraktivt även fast det sägs att de är det. De som utbildar sig till lärare har inte blivit förberedda för att komma ut till det verkliga livet, vilket har gjort att det har blivit en chock för många. Därför byter oftast lärarstudenter riktning eftersom de inte är redo att ta emot dagens ungdomar, uttrycker han sig bekymrat.
Stefan har faktiskt inte arbetat som klasslärare särskilt länge utan han har haft varierande jobb såsom inom service, barnskötare och fritidspedagog. Då han alltid har vart intresserad över att jobba med människor. När hans intresse till att studera till lärare uppstod var han mycket intresserad av träning då han vid tillfället jobbade på ett gym. Detta gjorde de givna valet för honom till att bli idrottslärare. Samtidigt som han studerade till idrottslärare behövde man läsa tre andra kurser för att kunna få en bredare utbildning, vilket gav honom behörighet till att undervisa årskurs fyra till sex inom de tre kärnämnena och behörighet att lära ut idrott till och med årskurs nio. När Stefan studerade till idrottslärare var utbildningen i tre och ett halvt år men idag enligt lärarförbundet är det fyra års utbildning för att kunna bli det Stefan är.
Jag frågade till slut Stefan hur det kommer sig att han vart klasslärare och vad som hände efter lärarhögskolan.
- När jag studerat klart på lärarhögskolan så sökte jag jobb på Råbyskolan i Bro, inte som lärare utan som fritidspedagog. Att vara lärare kändes för osäkert för mig vid den tidpunkten. Under tiden på Råbyskolan fick jag prova på att vara fritidspedagog och idrottslärare tills jag en dag fick erbjudande om att ta en årskurs etta som blev starten på min lärarkarriär, säger Stefan med stolthet.
Vi tog en paus för att hämta mer vatten. Jag såg hur det vart helt plötsligt beck mörkt ute och tiden rann förbi, nu var det inte många frågor kvar och intervjun var på väg att ta slut.
Stefan berättar vidare om vilka egenskaper man ska ha som lärare och han säger att det verkligen beror på vad det är för klass och vad det är för individer i klassrummet. En sak som han tyckte var viktigast att ha som egenskap var att kunna vara principfast och faktiskt kunna ta ledarrollen i klassrummet. I klassrummet vill han inte vara elevernas kompis utan där inne vill han vara den som utbildar och har det ledande ordet. Dock utanför klassrummet kan han absolut vara lite mer som en kompis men att det blir formellt när de väl kommer in i klassrummet.
Detta var det han sa angående denna fråga:
-I mitt tycke ska en lärare vara ledaren i klassrummet inte elevernas kompis, vilket jag tycker gäller i alla åldrar men på olika sätt. Så egenskaperna är rättvis och principfast men högt till tak tycker jag passar bäst. Man ska vara rättvis och kunna ha tålamod när man arbetar som lärare anser jag.
Detta håller jag absolut med Stefan om och i mitt egna tyckte tycker jag att Stefan verkligen verkar vara en sådan person som kan ha det ledande ordet i klassrummet men sedan kunna bli lite mer som en kompis till eleverna. Jag säger detta till honom och hans kinder börjar bli lite rosiga samt att han får ett stort leende på hans läppar. Leendet ändras snabbt när vi börjar prata om den sista frågan på intervjun som handlar om hur skolan har försämrats. Stefan fick en allvarlig min och började prata om hur det verkligen har försämras från det att han började undervisa till hur det ser ut idag. Jag såg i hela hans ansiktsuttryck hur besviken, bekymrad och lite ilsken över hur skolan har försämrats och över att prata om detta ämnet.
- Jag tycker skolan har försämrats från det jag började undervisa till nu. Min upplevelse när jag började var att man hade ”mer att säga till om” som lärare/pedagog. Det var inte så många som ifrågasatte ens profession. Föräldrar litade mer på vad lärare sa och ifrågasatte inte så mycket. Man hade mer frihet som lärare att utforma sin undervisning, mer tid till att utforma sin undervisning. Idag så åläggs lärare mer möten och fler uppgifter som inte har med undervisningen att göra. Sen förändras det med tiden då det kommer in fler friskolor som konkurrerar ut de kommunala skolorna. Pengar fördelas på olika sätt beroende på vilken styrning kommunen har, vilket kan vara positivt men kan också vara negativt beroende på vilken inriktning de styrande väljer att ta, berättar han.
Jag tackar Stefan för en bra intervju och att han har kunnat ta sig tid till denna intervju. Trots att det kan finnas negativa aspekter med yrket vill ändå Stefan poängtera fördelarna med läraryrket. Nu har jag äntligen fått en större förståelse för yrket och jag tror verkligen att det kan vara något för mig.
Fakta från arbetsförmedlingen: Enligt arbetsförmedlingen finns det stora möjligheter att få arbete i detta yrke inom de närmsta fem års perioden.